Politológus Mihály

Többlethalálozás vs COVID-halálozás Magyarországon: Itt valami nem stimmel

2020. december 09. 11:05 - Politológus Mihály

Az idei év 46. hetében (legalább) 5 éves csúcson (3642) volt a heti halálozás Magyarországon a KSH adatai szerint. Összevetettem a KSH adatokban a 42. héttől az előző négy év azonos heti átlagához viszonyított többlethalálozást az Operatív Törzs által jelentett COVID halálozással. Nagyon nagy az eltérés. Az Operatív Törzs adatai szerint a 45. és a 46. hét COVID-halálozásában alig van különbség, a többlethalálozásban majdnem ötször ekkora. A 46. hét többlethalálozása majdnem duplája az arra a hétre jelentett COVID-halálozásnak.

A kontextus kedvéért nézzük meg az elmúlt öt év halálozási statisztikáit is. Az idei évben nagyon enyhe volt az influenzaszezon (január-február), a COVID-halálozás pedig csak október végétől futott fel, ezért volt az előző évinél kedvezőbb az első kilenc hónapos halálozási adat. Ez most sajnos a COVID miatt át fog fordulni az elmúlt 5 év legrosszabb éves halálozásába, mivel a 49. hétre már az eddigi számok alapján bőven 4000 feletti halálozás várható.

Mostanra teljesen tarthatatlanná vált a vírus-szkeptikusok azon állítása, hogy a jelenlegi járvány nem rosszabb (vagy akár gyengébb), mint egy influenza. Ezek a kiemelkedő halálozási adatok szigorú megszorítások mellett alakultak így. Képzeljük el, mi lenne, ha még mindig tízezres meccseket tartanának. Ennek ellenére a vírus-szkeptikusok orákulumának tartott Letoha Tamás még nem olyan rég is ezt posztolta ki Facebook oldalán:

letoha_copy.JPG

A többlethalálozást a közvetlen COVID halálozás mellett a túlterhelt egészségügyi rendszer miatt ellátatlanul maradt egyéb betegek halálozása is okozhatja. Ezeket is megelőzhette volna a kormány, ha jobban felkészíti az ellátórendszert a második hullámra, és megfelelő időben meghozza a szükséges intézkedéseket.

27 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://politologusmihaly.blog.hu/api/trackback/id/tr2516324460

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kelly és a szexi dög 2020.12.10. 16:11:28

Mindenki abban hisz, amiben akar - én azt hiszem bontok egy sört!

ulpius66 2020.12.10. 16:21:57

Ásít!

Uncsi.........

Etniez 2020.12.10. 16:35:17

Egyértelműen hazudnak, még nem platózott a járvány. Amikor csökken a kórházban ápolták száma, utána egy héttel kell csökkennie a halottak számának.

Ha nem így történik, akkor csalnak az adatokkal.

halaloszto 2020.12.10. 17:19:29

Ez nem 5 éves csúcs, hanem sokkal több.

Exploiter 2020.12.10. 18:27:24

És azt valaki be meri vallani, hogy 65 év alatt semmiféle változás nem látható...?

Exploiter 2020.12.10. 18:55:05

@szajer_jozsef:

Ma este még beteszek neked egy részletes statisztikát hogy örülj

2020.12.10. 19:17:07

A bloggert kérdezném, hogy hogy a faszomba nem tűnik fel neki, hogy a hülyematyi szétfloodolta a posztot, és mi a lófaszért nem lehet kitiltani a baromarcút, hogy mondjuk értelme is legyen kommentelni? Öt kurva kattintás, és problem solved. Ne blogoljon, aki ennyire leszarja a főoldalra kitett posztját.

Politológus Mihály 2020.12.10. 20:54:32

@shitgun: Kitiltottam. Nem ülök a gép mellett 0/24-ben, és nem is akarok ezzel az emberrel harcolni. Időnként ránézek, ha floodol, kitiltom. Szerintem erre nem nekem kéne megoldást találnom, hanem a blog.hu-nak.

Politológus Mihály 2020.12.10. 21:00:16

@Exploiter: Magyarországon 76 év a várható élettartam. 65 év a nyugdíjkorhatár.

Politológus Mihály 2020.12.10. 21:06:45

@halaloszto: Simán lehet. Most megnéztem 2015-öt is, ott is alacsonyabb, régebbi adatot heti bontásban ezen az oldalon nem találtam. Viszont éves összesítésben 2007-ben volt csak magasabb halálozás, mint 2015-ben, tehát inkább 15 éves csúcs lehet ez, és még bőven megy feljebb. Erről még csinálok egy részletesebb posztot.

Exploiter 2020.12.10. 21:52:02

@Politológus Mihály:

És jelenleg a 65 év alattiak életét és jövőjét tesszük tönkre ahelyett, hogy azokat próbálnánk védeni, akiket tényleg kell.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.12.10. 22:00:23

@Politológus Mihály: Ha szorgosan törlöd, feladja. Tilts le bizonyos szavakat, amiket éppen használ!. Amikor azzal kell szenvednie hogy átírja a szövegeit, feladja.

Etniez 2020.12.10. 22:20:42

@Politológus Mihály: Ugyan már, Exploiter is szeretne meghalni 65 éves korában, hiszen azokért úgy sem kár.

Szerinte.

Exploiter 2020.12.10. 22:25:06

@Etniez:

Ahogy a kolléga írta a várható élettartam 76 év.
A covid halottak medián életkora itthon nőknél 80 év, férfiaknál 74.
Egyébként a 65-69 éveseknél az a hét még simán influenza nagyságrend, gondolom később nőni fog.

Én pedig senkit soha nem biztattam, hogy nyugdíjasként plázákba rohangáljon most...

Exploiter 2020.12.10. 22:39:08

@Exploiter:

Egész pontosan, 65-69, 407 haláleset.
2017 tavaszán ugyanebben a korcsoportban 396 a csúcs.

Viszonyításképpen.

A kiugró eltérések inkább 70 felett vannak.

Eddig ezek a tények.

Exploiter 2020.12.11. 00:05:14

@hannibal_barcas_122:

Ugyanerre a korcsoportra 2017ben a tavaszi influenzajárvány hatása:

677
729
728
806
756
682
620

Exploiter 2020.12.11. 00:12:51

@Exploiter:

Ergo értelmezheted a következő mondatot: 2020 46. hete a halálozásokat tekintve a 65 év alatti korosztályban még messze nem érte el egy olyan influenzaszezon számait, amire amúgy senki sem emlékezik.

Ez később változhat, most még igaz.

CleanYourRoom 2020.12.11. 09:19:57

Nem értek egyet az írás végkövetkeztetésével. Nincs semmilyen garancia arra, hogy megelőzhető lett volna a mostani halálozási csúcs. A tavaszi lezárások nem működtek, ellenben a gazdaság bezuhant, ezért a második hullám esetén már nem akarta a kormány még egyszer gazdasági csődbe taszítani az egész országot, ez érthető szerintem. Objektíve lehetetlen akármennyi egészségügyi dolgozó-többlet bevonása a rendszerbe, mert nincsen belőlük végtelen tartalék és mert az EU tagjai vagyunk és a szabad munkaerő-áramlás miatt elszívják tőlünk az egészségügyi dolgozóinkat a gazdagabb EU-tagországok. A szokásos érv, hogy de miért nem fizetnek nekik többet: akármennyit fizetünk is, Svájc, Norvégia vagy Németország simán rá tud ígérni, nem tudunk velük versenyezni, végtelen pénzünk pedig nincs, annyit tudunk fizetni, amennyit a magyar gazdaság képes kitermelni, az pedig nagyságrendileg ennyi, és ez nem Orbánék hibája, és még csak nem is lopnak-nem lopnak kérdése, mert a teljes egészségügy költségvetése egy nagyságrenddel nagyobb keret, mint az EU-támogatások, amelynek ráadásul legfeljebb egy része kérdőjelezhető meg.

Egy másik problémám, amit eddig még nem láttam sehol se felvetni: miért hiszi mindenki azt, hogy a korlátozások miatt nem omlik csak teljesen össze az egészségügy és nem szabadul el a járvány? A járvány elszabadulása csak a veszélyeztetett populáció esetében problémás. Elméletileg csak egy meghatározott %-a veszélyeztetett a teljes népességnek, és ha egyszer rajtuk átmegy a járvány, onnantól kezdve a fennmaradó populációnak különösebb problémát nem fog okozni, mivel az emberek túlnyomó része eddig is tünetmentesen vagy enyhe tünetekkel felgyógyult.

Politológus Mihály 2020.12.11. 09:44:30

@CleanYourRoom: A második hullámban Európában Magyarországon az egyik legmagasabb a lakosság-arányos COVID-halálozás az operatív törzs adatai alapján. A többlethalálozás pedig ennél is jóval nagyobb, tehát itt valamit nagyon rosszul csináltunk a többi európai országhoz képest. Tízezres focimeccsek nem igazán voltak már ősszel sehol sem. A svédek pl. március óta letiltottak minden 50 fő fölötti rendezvényt, és ezt azóta sem oldották fel.

A korlátozások mindenhol kimutathatóan lassítják a járvány terjedését. Egyetlen európai ország sem engedte szabadjára a járványt, mert sehol nem bírta volna ezt az egészségügy.

A népessség veszélyeztetett százaléka pedig nagyon magas. A 65 év felettiek a magyar lakosság 20%-át teszik ki, és ehhez jönnek a fiatalabb krónikus betegek. A teljes lakosság 45%-ának van valamilyen krónikus betegsége. 3 millió embernek van magas vérnyomása, a lakosság 40%-a túlsúlyos, 1 millió cukorbeteg.

www.vg.hu/vallalatok/minden-masodik-magyarorszagi-lakos-kronikus-beteg-2-809275/

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.12.11. 10:51:24

@Politológus Mihály: A 65 év feletti több, mert 2.6 millió embernek megy nyugellátás, miközben már nem vagyunk 10 millióan. A 65 alatti nyuggerek száma meg nem túl jelentős.

thotferi1 2020.12.13. 17:57:49

Már tavasszal megmondta egy kórházi orvos, hogy nem lesz ez így jó, mert többen meghalnak a félelemtől, a járványügyi intézkedésektől, mint magától a vírustól: "Egyértelmű, hogy a járvány idején több beteg halt meg a kórházunkban a koronavírus miatti félelemtől, mint magától a vírustól!" www.valaszonline.hu/2020/05/16/magyar-orvosok-koronavirus-tapasztalatok-naplo/ Most látványosan beigazolódik a dolog. Ugyanakkor Svédországban eddig a 3. legkisebb arányban haltak meg 1860 óta: cornucopia.cornubot.se/2020/10/september-2020-least-deadly-month-ever.html Úgy tűnik kifizetődőbb lett volna a svéd mintát követni. Mindeközben 3200 milliárd forint az államháztartás hiánya! Gratulálok az orvosoknak! Szépen elintézték az országunkat!

seol 2020.12.14. 20:49:28

@thotferi1:

Én megértem, hogy a funkcionális analfabetizmus miatt esélytelenül indulsz, de megkérhetnél valakit, értelmezze számodra a szöveget. EGY darab orvos írta májusban, hogy -- még mindig -- májusban (a mai betegszám ~1%-a mellett), NÁLUK 2-3 ember halt meg amiatt, hogy elhúzták az orvoshozmenést, koronavírusos beteg meg csak egy. Megértem, még mindig, hogy ebből annyit értesz, hogy "de a 3 töb mint 1!!!", de hátha akad valaki elég türelmes.

xunilo 2020.12.15. 17:48:00

@CleanYourRoom: "A tavaszi lezárások nem működtek"

Ezt miból gondolod? Abból, h napi max 10 halottunk volt, miközben az egész világon hullottak az emberek?

Pont ez volt a baj, h az egész (nyugatias) világ átesett a ló túloldalára nyárra. Tavasszal _talán_ egy kicsit túl szigorúak voltak az intézkedések, de a járványt nem engedte elszabadulni. A gazdaságok zuhantak, ezért a politikusok úgy vélték, jobb, ha nincs bezárkózás.
Ez történelmi hiba, már-már bűn volt, most láthatjuk mekkora!

Mert ez lett a vége, "nyertünk" pár hónapot, lehetett menni bulikázni, tengerpartozni, plázázni, mozizni, most emberek tízezrei halnak meg emiatt naponta a Földön. S még most is mennyien nyígnak, h ne legyen bezárkózás, mert az önző, hedonista gondolkodásuk csak odáig terjed, h ők szórakozni akarnak...

Az őszi magyarországi tízezres nézőszámú meccsek nem hiszem h különösebben osztottak-szoroztak volna, azért ne feledjük, h zárt térben sokkal jobban terjed a vírus.(persze ha rajtam múlt volna, azokra se mehettek volna be nézők)
Arról nem beszélve, h pontosan hány ilyen sok néző előtt megtartott meccs volt? 3-4? (Fradi-Juve, meg talán vmi válogatott meccs, ami beugrik; a többin nem volt 10k ember sem.)

comblog 2020.12.16. 15:28:21

Azért érdemes egy kicsit mélyebben megnézni, hogy jutottunk el oda ahol most vagyunk.
Eddig __minden__ hatalmon lévő az EÜ-ben csak a terhet látta, hogyan lehet ágyszámot csökkenteni, minél jobban optimalizálni még kevesebb emberi és anyagi erőforrással letudni (eredetileg megoldanit írtam, de rájöttem az nem a legjobb szó erre).
Normál körülmények között is heteket esetleg hónapokat kellett várni műtétre vagy akár vizsgálatokra.
Ez nem most kezdődött, hanem évtizedek óta így van. Aki tudta megfizette a privátot, ha volt, ha nem akkor így-úgy próbált előrébb kerülni a listán (nesze neked paraszolvencia).
Na innen indult a mi kis EÜ-nk a világjárványnak.

Mivel tavasszal szerencsénkre (vagyis gazdasági elmaradásunk okán, mert ez egyben azt is jelenti kevesebbet utazunk) hozzánk kicsit később jutott el a dolog. Akkor amikor az Olasz orvos nem félt bemutatni az ottani állapotokat és mivel senki sem tudta mi ez, mindenki komolyan vette (már-már pánik szinten). Neki egy személyben többet köszönhetünk (nemcsak mi, a többi ország is) mint bármilyen szakértői gyülekezetnek.
Sajnos ez vissza is ütött, mert a sikeres első kör után én is személyesen találkoztam olyan emberekkel akik csak azt hiszik el amit maguk is láttak és mivel jól álltunk megugrott a kételkedők (meg a konteók) száma is.

Aztán jött a nyár és vannak emberek akik nem tudnak a külföldre vagy en bloc a nagyobb utazásokról lemondani. Borítékolható volt, hogy ez előbb vagy utóbb visszaüt majd, de ugye ezt könnyen nem lehet leállítani, pedig aug. második felében már azonnal meg kellett volna tenni (szeptemberre már rég nem a külföldi, hanem önmagában az utazás lett a fő terjesztő). De ugye pont a napokban volt hír (ékes példája annak amit az imént írtam) amikor az amerikai-magyar párocska nőtagja boci síró szemekkel meg videókkal előadja, hogy a United-ról lepakolták őket mert a 1.5éves gyerek nem volt hajlandó a maszkra (na ki volt a nagyobb ökör, aki ilyen szabályt hoz, vagy aki pandémia közepén családi utazásba kezd; lehet tippfogadásokat tenni).

A célzott tömeges tesztelés is lassan futott fel, pedig az egy jó módszer, hogy rávegye azokat akik elkapták, hogy ne sunnyogják el, hanem tényleg otthon maradjanak, mert sajnos ebben is gyengék vagyunk. Ha mindenki egy kicsit tenne ezért a mások érdekében is mindjárt egy kicsit (vagy nem is annyira kicsit) jobban állnánk. Persze értem én, hogy sokak nem engedhetik meg maguknak, hogy otthon maradjanak egy kis tünettel meg a munkaadó sem elég támogató (anyagilag semmiképp), de ez egy markáns oka a bajnak (a terjedésnek).

Vészesen rosszul persze talán még most sem állunk, de a mai dróntörvényes javaslatból is jól látszik, hogy hol vannak a prioritások: Vigyük le 250g-ról a regisztrációs limitet (EU ajánlás; minden ami az EU-ból jön az csak rossz lehet kiv. a pénz) és lengessünk be egy giga bírságot, csak hogy senkinek eszébe ne jusson oknyomozást folytatni arról, hogy pl. EUs pénzek hova folytak/folynak el. Pedig lehet az EÜ-ben jobb helye lett volna. Persze ezek után mindenki elfogadja, hogy az EÜ-be egy kicsit több pénzt kell tolni, de ennél vsz. sokkal több kell.
Persze lehet tolni az építőipart mert az minden az oktatás kudarcát fel tud szívni meg akik elbuktak (mert rosszkor voltak rossz helyen), de mégiscsak jobb lenne, ha az EÜ-ben vagy más iparágakban is jók tudnánk lenni. Megint csak a saját, hosszabb távú érdekünkben.

thotferi1 2021.03.07. 14:12:01

@seol: Attól, hogy egyetlen orvos írta ezt meg májusban , az még nem jelenti azt, hogy máshol nem ugyanez volt a helyzet. Nagyon is ugyanez lehetett. Ő volt olyan bátor, hogy megírta, mások meg nem írták meg. Ha 10 ezer műtét maradt el és ki tudja mennyi kezelés, az szerinted mennyivel növelte meg a halálesetek számát? "10 ezer műtét maradhatott el a járvány miatt Magyarországon
A koronavírus-járvány miatt rengeteg műtétet nem végeztek el, és nem sokkal jobb a helyzet a rákszűréseknél sem." nlc.hu/egeszseg/20201211/elmaradt-mutetek-koronavirus-jarvany/
süti beállítások módosítása